ROAR – den eneste ekte dinosaurskallen i Norge

Jørn H. Hurum

I begynnelsen av desember i 2019 ringte min kollega Petter Bøckmann meg. «Hei Jørn, jeg var på en middag i går og han jeg satt ved siden av ville kjøpe en dinosaur til museet. Jeg tenker at du må snakke med han».

Som sagt så gjort, jeg tok kontakt med personen og over en kopp kaffe la vi en plan. Skulle vi kjøpe et helt skjelett av en liten dinosaur, eller et hode av en stort en? Vi landet på det siste for favoritten hans var Triceratops. Triceratops er en av de mest gjenkjennelige av alle dinosaurene, med sine tre horn og den store nakkekragen.

Jeg kontaktet noen dinosaurhandlere i USA, en hadde ikke noe spennende inne, men den andre hadde tre hoder av Triceratops! En liten, en mellomstor og en stor, gjett hvem vi valgte.

Den store skallen vi valgte var funnet i 2013 i Sør Dakota og gravd ut i 2016. Utgraverne var et firma som kaller seg Black Hills Institute. Hele skallen lå fortsatt inne i en stor sandsteinsblokk. Sandsteinsblokka veide godt over ett tonn og lå på lager hos dem i påvente av en kjøper. Da vi bestemte oss for dette eksemplaret, begynte de den møysommelige jobben med å rense bort all sandsteinen som dekket skallen. Det tok nesten to år.

Skallen kom fram til Oslo noen uker før vi skulle åpne den nyoppussede geologiske delen av Naturhistorisk museum i mai 2022. Den var fantastisk fin! Den fikk navnet Roar etter han som ga oss pengene til å kjøpe skallen, Roar Løvviken.

Roar er en Triceratops prorsus og levde for 67 millioner år siden i Sør-Dakota i USA. Skallen er 80 % ekte og er blant de fineste i verden av denne arten. Roar hadde en stor nakkekrage og tre lange horn. Skallen er to meter lang, hornene over øynene nesten en meter. Roar ville vært rundt seks meter lang når han levde. Roar var en planteeter, men nebb for å kutte planter og mange tenner innover i kjevene for å male opp plantene.

Les mer i barneboken Hurum, J.H. og Helleve, T. 2022: Roar – historien om en Triceratops. Vigmostad & Bjørke 39s.

Roar da skallen var klar for å sendes fra USA til oss på museet.

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑

Design a site like this with WordPress.com
Get started